Sunday, February 7, 2010

iNd4HNyA jiKA

Indahnya bila kita dilamun cinta, semuanya indah tanpa ada cacat cela. Sempurna sifat dan peribadinya buat kita 'gila' dan sentiasa berada di satu sisi dunia yang ironinya hanya yang bercinta dapat merasakan indahnya cinta. Dari riak wajah yang mempesona, untaian senyum penuh makna, getar rasa yang berlagu di dada, kita dapat lihat betapa cinta itu punya sentuhan magis bilamana ianya dapat menukarkan transisi dunia gelap kepada satu ruang yang penuh cahaya cinta dan transformasi sebaliknya berlaku dari terang langit kepada kelam bilamana cinta itu pudar warnanya. Cinta juga mampu merawat kisah duka kepada suka dan mungkin meracuni sebuah kisah suka kepada sebuah kisah yang melara jiwa sang pencinta.

Ada pendapat yang mengatakan cinta itu buta dan ianya boleh membutakan. Buta atau tidak cinta itu tidak siapa yang tahu, zat cinta itu juga bersifat universal dan tidak junub maknanya. Bergantung kepada pemikiran individu dalam mencari tafsiran makna cinta dalam ertikata yang lebih khusus. Tenggelam dalam arus cinta dunia seorang adam kepada hawa. Seorang Romeo kepada Julietnya. Cinta agung yang membutakan mata, yang membuat telinga jadi pekak dan tuli dan menjadikan hati keras dan mati. Mati untuk menilai kewajaran harga cinta sejati yang hakiki.

Dalam mengharungi dan melayari bahtera kehidupan, mata tidak akan lepas memandang dan sering diperdengarkan dengan alunan bait-bait cinta yang berlagu dan melodinya cukup untuk meruntun sebuah jiwa dan kita juga sering diperlihat dan dipersembahkan dengan kisah cinta Adam yang sanggup berkorban demi mencari cinta Hawa, sanggup bergadai nyawa,berkorban jiwa dan raga untuk si jantung hatinya, seorang Romeo yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan cinta Julietnya, dan sanggup untuk sehidup semati bersama kekasih hatinya, kisah duka Uda dan Dara, kisah Shah Jahan, seorang raja yang sanggup membina istana Taj Mahal dalam pembuktian cinta kepada Mumtaznya.

Harfiahnya, kisah cinta manusia kepada Allah lebih kepada segala kisah cinta agung dunia. Ianya bersifat hakiki dan sempurna. Cinta kepada Allah tidak pernah membawa lara kepada sebuah jiwa, tidak pernah menukarkan terangnya cahaya kepada satu sisi dunia yang gelap gelita tetapi kisah cinta manusia terlalu banyak kelemahannya. Cerdik pandai ada menyebut 'Cinta kepada bunga tiada gunanya kerana bunga itu pastikan layu, gugur penuh syahdu...'

1 comment:

  1. Abg kam..abg lpe nk sebut lagi satu kisah cinta..QAISY DAN LAILA(LAILA MAJNUN)..kisah cinta nabi yusuf a.s. dgn zulaikha..tak sebut gak..

    ReplyDelete