Friday, March 26, 2010

[uMAt pENiPU]

"Kak, air anggur satu." pesan seorang wanita berbaju kurung.

"Mama, adik nak air sirap." rengek seorang kanak-kanak lelaki dari tingkap Honda CRV penuh mengharap pada wanita yang berbaju kurung tersebut.

"Tak bolehla dik, air sirap ni banyak semut..." sahut ibunya yang berdiri sementara menunggu makanan yang dipesan siap dibungkus.

"Adik nak air sirap..."rengek si anak lagi.

"Tak bolehla dik. Mak cik tak jual air sirap." kali ini tuan empunya gerai pula yang menjawab sambil tangannya ligat membungkus air anggur yang telah sedia dipesan oleh ibu pada si anak kecil itu tadi.

Aku yang asyik menjamu hidangan nasi lemak petang itu terkesima. Aku melihat pada wajah kecil yang kesedihan tatkala permintaannya ditolak bahkan dia ditipu hidup-hidup oleh ibu sendiri.

Apa salah anak kecil tu?

Aku sedaya berfikir rasionaliti disebalik setiap apa yang berlaku. Menipu si anak untuk menolak sebuah kemahuan? Menipu si anak dan menolak permintaan? Rasionalkah ini semua. Tidakkah kita terfikir setiap apa yang kita lakukan hari ini akan menjadi cerminan kepada anak-anak kecil yang bakal menongkah arus kehidupan yang penuh tipu daya? Tidakkah kita terfikir yang satu hari nanti akan lahir lebih ramai penipu yang hidup dalam budaya menipu untuk menipu si penipu?

"Saya jual ya cikgu."tutur peniaga itu lembut usai memulangkan baki pada wanita itu tadi.

Saat itu aku tersepit. Perit untuk aku menempuhi sebuah realiti kehidupan. Aku bingkas, berjalan menuju kaunter dan membayar harga makanan yang aku pesan. Saat berjalan, otak aku ligat memikirkan setiap apa yang berlaku. Susah untuk aku hadam.

No comments:

Post a Comment