Tuesday, June 22, 2010

[kENAngAN]

Bukan mudah untuk lupakan kisah yang indah, bukan? Tapi apa yang perlu aku atau kita semua ingat, jalan mesti ke depan.Bukan mengatur langkah ke belakang. Seindah manapun kenagan, simpan. Hargai masa depan. Kerana itu yang pasti. Yang lepas itu realiti yang kini semakin tebal dibaluti ilusi. Belajarlah untuk lebih menghargai. Itu pesan aku pada Kamarul Abadi.

"Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran..."

Pepatah di atas adalah cerminan kepada apa yang aku cuba manifestasikan. Betapa datuk nenek moyang kita dulu belajar dari pengalaman yang mematangkan fikiran dan pengamatan yang cukup tajam. Jika tidak, masakan mereka mampu untuk menelurkan kata-kata berhikmah seperti ini. Pengalaman. Kerana mereka belajar dari pengalaman yang sama tapi berbeda situasi dan masa, juga betapa pengalaman itu sendiri mengajar mereka untuk lebih menghargai, jadi mereka titipkan pada kita, anak cucu mereka kata penuh kiasan. Indah,bemakna serta mendalam.

Dalam apa jua tindakan, atau perlakuan yakinlah bahawa Tuhan telah menetapkan yang terbaik untuk kita sebagai hamba. Ilmu Tuhan sangat luas, manakala ilmu yang dipinjamkan pada kita bersifat terbatas. Akan ada hikmah disebalik kejadian, kerana DIA adalah sebaik-baik dan sebijak-bijak perancang. Jangan pernah cuba untuk melakukan atau masuk campur 'kerja Tuhan'!

Yakinlah.

Setinggi mana kita berdiri,
Sejauh mana kita berlari,
Tetap akan dihitung buku amalan kanan dan kiri....

Berdepan dengan realiti,
Jangan kita dihinjak dengan ilusi,
Diperkotak-katik mimpi sendiri,
Semalam adalah kenangan,
Hari ini adalah kenyataan!
Pahit atau manis,
Itu, kita yang tentukan!

No comments:

Post a Comment