Wednesday, May 4, 2011

Aku, Kerang Bakar & Chicken Soup for the Soul

Assalamualaikum...

Hai,

Lately aku rasa selera makan aku bertambah-tambah. Tak tahu kenapa. Musykil sungguh. Tapi, yang lebih teruknya, walau sebanyak mana makanan yang masuk melewati rengkungan esofagus sebelum singgah ke usus tidak mampu membawa perubahan fizikal pada tubuh badan aku yang sasa kurus kenit & chomel ni. Heh = ='

*mood hampa.

Apapun, aku rasa lega je sebab maintain slim camni walau hakikatnya banyak da seluar, jeans, khakis dan kemeja da semakin ketat serta sendat bilamana aku sarungkan ke tubuh. Hadoi la...so, nak tak nak aku terpaksa 'sedekahkan' segala baju kemeja, jeans segala pada mereka-mereka yang lebih slim dari aku. So, secara automatiknya, adik aku mewarisi segala kekayaan dan aset pakaian aku. Bukan sekadar tu, ma aku aka Kak Nor dengan senang hati memberi hadiah saguhati berupa kasut adidas, nike, asics onitsuka tiger dan converse pada Kamarul Habibi & Kamarul Azmi dengan mandat yang dia ada...Cit! Aku hanya mengangguk dalam keadaan terpaksa.

Okeh, itu cerita baru pasal aku.

Isnin lepas, aku layankan Kak Nor & Mek Na (anak Ibu) ke pasar malam lepas kemas-kemas laman, siram pokok bunga aku yang layu dek panasnya cuaca sekarang. Sebenarnya, aku kena jadi dirver. Sebab petang tu gerimis dah mula tunjuk muka. Nak tak nak aku kena follow la mereka berdua untuk sessi shopping-tak-hengat-dunia dan aku kena carry semua segala mak nenek barang yang dieorang beli nanti. For sure! Memang penuh la tangan dengan sayur mayur, ikan mikan, dan barang-barang dapur yang lain. Heh.

 Dah namanya perempuan kalau pergi mana-mana tak sah kalau tak amik masa lama. Belek tu lah, ini lah dah makan masa berjam lamanya. Pastu jumpa kawan lama, borak-borak, gosip-gosip pula. Aku? Tercegat la tunggu mereka-mereka ni habiskan aktiviti mereka. Kalau bersuara, takut dilabel murka. Tak nak den. Tak cium bau syurga.

Den punyo porangai sonang, den nampak yang mano murah, den sambar jo. Tawar-menawar? Den tak berapo nak pandai. Den belasah jo semuo. Mahal ko murah ko den tak amik kiro. Kejap lagi hah, mak den bukak radio bebel kat den. Padan muko den. Sebab tu den tak nak amik port bilo dieorang duk pilih barang. Setakat bagi cadangan tak ikhlas tu ado la bilo sekali sekalo mak den tanyo pasal barang-barang hah.

Lepas mak den dan Mek Na habis ronda, dieorang singgah nak boli ikan pulak. Den memang buto pasal ikan-ikan ni. Kojap-kojap eden tanyo. "Ni ikan apa ma?" tanpa ada raso sogan. Practice make perfect. Den tongah bolajar nak jadi suami mithali. Biaso lah...Mek Na pulak duk gelak-gelakkan den. Den tawla den tak terror macam dio. Dio amik kulinari, den amik meki. Kang den suruh dia sebut nama-nama valve baru dio taw langit tu tinggi ko rondah. Lagipun den bukan ado tandotangan MoU dengan jabatan perikanan nak hafal-hafal namo ikan ni hah. Setakat kembung, tenggiri, merah, cermin, selar kuning, keli, patin, tongkol tu den tawla. Sobab biaso boli. Yang pelik-pelik,den mintak ampun mintak maap, mintak sorry...

Dalam pado mak den duk belek-belek ikan, den merayau pi dopan. Den nampak korang. Sogar jo hah den raso. Den pun, dengan muka suci anak mithali panggil mak den. " Ma, beli kerang ma..." pujuk den.

"Buat apa? Bukan ada orang nak makan."

"Di la nak makan. Ma rebus je. Tak pun bakar." den bagi idea. Air liur dah meleleh dah membayangkan kerang bakar atau rebus yang bersatu dalam sos cili thai yang den baru boli time shopping ngan mak den pas balik dari airport ritu.

Mak den angguk. Mek Na sengih. Eleh, den taw dio jeles ngan den. Heh. Pastu dio pon beli sekali korang tu. Sah-sah teruja dengan idea den yang den sarankan tadi. Amacam, brilliant tak otak den kalau bab mengatur menu untuk makan-makan?

Bijak kan?

So, malam tu den sebat makan korang sorang-sorang pasal adik den allergi dengan seafood. Kesian dio hah. Den tumpang sodih.

Malam tu gak, pas porut konyang den baring macam ular sawo baru pas baham bapak kambing.

Sambil-sambil tangan duk tekan-tekan remote control Astro cari channel best. Tapi tak jumpo. Sudahnyo, den capai buku yang baru den boli time turun dari heli kat airport. Chicken Soup for The Soul. Baguih buku ni. Dia ada banyak siri. Buku motivasi dalam bentuk karangan dan bahasanya mudah difahami. Syaratnya, ekau kono tahu membaca. Kalo ekau buto huruf memang wassalam la. Tak dapat den nak nolong.

Den baco sampai sotongah pastu den tutup. Mengantuk. Den kono tido awal. Besok kojo. Den kan pekerja contoh. Jadi, den masuk tido pas midnight. Adik den duk borak apo entah ngan kawan. Den tak amik pusing. Den perlukan rehat. Nanti kang kalau den tak perform, bos den bising. Ngaaa...

So,

Tu je cite den.

Bubye...

No comments:

Post a Comment