Tuesday, May 3, 2011

Majlis Akad Super Epic

Assalamualaikum,

Hailo...hailo...hailo...

Awal bulan Mei which mean 1 Mei la kan (sesaja je nak test kemahiran ilmu hisab korang), aku attend majlis kenduri kawen kawan perempuan aku yang berlangsung dengan meriah, gilang-gemilang, bergemerlapan dan penuh dengan bahan letupan kat Kuala Berang. Okeh, bahan letupan tu aku tipu. Tapi serius, majlis tu memang havoc walaupun berlangsung kat kawasan kampung je. Dengan suasana kampung segala. Jalan pon kecik je. Kalau ada 2 ekor itik berjalan dari arah bertentangan, confirm 2 ekor itik tu akan berselisih bahu. Confirm! Kalau lembu jangan cakap la. Memang sure-sure la lembu tu kena masuk gear reverse dan tunggu lembu yang lagi satu jalan dulu. Sikit punya kecik jalan kat kampung tu.

Tapi da nama pon kampung kan? Mana nak jumpa jalanraya sampai 3 ke 4 lane.Ye idak? Tu pun da kira ok hapa jalan siap berturap dengan bitumen dari tak ada langsung. Kena reti bersyukur.  Jangan asyik nak complaint je.

Heh...

Okeh, cukup sekadar tu je dulu intro. Banyak lagi nak cite ni. Ada berkajang-kajang lagi. Ahaksss...

Serius, ni kira kali pertama aku follow majlis kawen sedari awal sampai la ke makan beradab. Start dari upacara menampal bedak setebal mungkin ke muka pengantin ke upacara try test pelamin, sessi bergambar dengan sepupu papat yang lain sehinggalah ke majlis akad yang berlangsung dalam suasana yang pada aku hening. Pengantin lelaki toksah cakap, aku rasa memang dialah yang paling tak senang duduk. Buat tu tak kena, buat ni tak kena. Kejap-kejap betulkan letak songkok, kejap-kejap duk gulung sampin. Punyalah cuak nak berdepan dengan tok kadi yang selamba rilek je senyum kambing.

Masa Tok Kadi duk baca khutbah nikah, aku tumpang telinga. Dengar je satu-satu ucapan khutbah. Mana la taw lepas ni turn aku pulak duk bersila tengah-tengah ruang masjid macam tu. Heh...

Tapi, tok kadi tu kira okeh hapa sebab bagi peluang kat pengantin tuk hafal skrip "Aku terima nikahnya dengan mas kahwin yang tersebut itu..."

Ye, sependek itu aja.

Simple kan?

 Tak ada skrip panjang lebar macam kita duk saksikan dalam drama-drama melayu kat tb. Propa je lebih.

Antara contoh lafaz akad yang akan buat seorang lelaki tetiba jadi pelat walaupun dia adalah seorang peguambela atau peguamcara yang hebat.

"Aku terima nikahnya Sharifah Saidatul Atiqah binti Syed Sirajuddin Al-Habsyi dengan mas kahwinnya tiga juta empat ratus tujuh puluh lima ribu enam ratus tiga puluh dua ringgit tunai..." korang agak-agak sempat ke pengantin tu nak ucap lafaz dalam satu nafas tanpa tersekat-sekat bila tok kadi da sentap tangan hang kuat-kuat? Silap haribulan, maw terkucil inche pengantin lelaki. Lebih teruk tetiba inche lelaki diserang asthma. Tak ke haru? Baru jadi sejarah. Epic punya majlis akad.





Siapa cakap nak ucap lafaz tu semudah ABC atau 123? Dengan banyak mata yang memerhati, sinar flash yang bekerlipan sana-sini dan suasana sunyi hinggakan detik jam boleh jadi melodi.

Pengantin perempuan mangla tak rasa. Si lelaki ni hah yang kena berdepan dengan situasi tu semua. Kalau korang pernah dengar cerita ada si pengantin lelaki kena ulang lafaz akad berulang-kali, tu kira normal la der. Tak perlu nak hairan atau garu kepala. Dah biasa. Cuba kalau si pengantin lelaki asyik kena ulang, ulang dan terus ulang sampaikan tok kadi pon da tak larat nak salam tangan. Silap-silap ada je yang kena cancel kawen, masuk balik kursus dan praktis akad.

Kalau lelaki tu boleh ucap lafaz akad dengan hanya sekali lafaz, majlis tu kira biasa-biasa je. Tapi kalau lelaki tu gagal untuk berbuat demikian dan terpaksa mengulang lafaz, aku rasa majlis tu akan menggamit memori semua yang hadir menyaksikan event tersebut.




Kenapa?

Sebab dia berjaya memecah tradisi. Kira legend la si pengantin lelaki yang macam ni. Confirm, sampai ke tua semua orang akan ingat insiden-haru-biru-tak-mampu-nak-lafaz-akad. Memang super epic.

Apapun, tahniah Ain dan Hafiz. Selamat pengantin baru. Semoga kekal ke anak cucu.



Kepada bakal pengantin, terutamanya lelaki termasuk aku. Bersiap sedia untuk berdepan dengan situasi yang bakal mengundang peluh sampai lencun baju melayu.

Fighto!!!

2 comments:

  1. wuahaha,,, nama pah tu,..

    x nak try ke name aku??? huahaha

    ReplyDelete
  2. nely : nama ko senang sangat...
    cuba kobg nama yg susah2 sket.

    ReplyDelete