Thursday, November 24, 2011

Air Mata Pengantin

Assalamualaikum...
Hello readers,
Acane nak mula ea?  *buat gaya comel  gigit hujung pen.
Btw, sila abaikan tajuk entry kali ini. Saja je buat kepoh. Ini bukan kisah pengantin lelaki kena tinggal dengan pengantin perempuan sebab pengantin perempuan tak dapat terima hakikat bakal suaminya begitu menggemari petai,sedangkan dia tidak. Apakah???
Blur...
Aku rasa topik yang aku nak bawa kali ini agak berat. Er, tak...maksud aku memang sangat berat hinggakan aku tak mampu nak angkat. Okeh, aku melalut.*raup muka dengan jari. Tapi serius wei, topik ni sangat berat sehinggakan ia selalu menjadi mimpi ngeri dalam hidup aku. *musik tema drama bersiri x-files dimainkan perlahan-lahan bagi menambahkan kesan mistik pada jalan cerita.
Okeh, macam ni. Cuba korang pejam mata kejap. Amik feel dulu. Tarik nafas dalam-dalam,then lepas. Ulang lagi ye. Tarik nafas....lepas. Dush!!!
So, apa yang korang nampak? *panggg!!! Dapat penampor sebijik sebab tanya soalan tak masuk akal.
Okeh, macam ni.
Apa perasaan korang bila korang pandang sekeliling dan tengok semua kawan-kawan sebaya korang da mendirikan rumah tangga, da ada keluarga sendiri, da ada anak sorang dua yang panggil kawan korang mummy atau daddy? Apa yang bermain di fikiran korang saat tu? Jeles? Tumpang gembira? Tak nak amik tahu? Atau mungkin korang akan gunakan klausa “ada aku kisah?” untuk menjawab soalan aku kali ni. *soalan ni valid untuk mereka yang berumur 18 tahun dan keatas macam aku pada 6 tahun yang lepas. Tetiba je rasa macam da sangat tua.Ye, da tua. ==’

aku nak try guna bunga tayar time kahwin utk deco.

Aku yakin ramai di antara korang terutamanya girls yang comey lottey out there akan cakap korang tumpang gembira bila tengok sahabat-sahabat korang dah jejak jinjang pelamin walaupun leher tak ada la sejinjang mana. *Er...tak ada kaitan. Abaikan. Tapi, korang jangan la nak menidakkan perasaan cemburu yang mula beranak pinak dalam hati korang bilamana melihat kebahagiaan yang telah kawan kau kecapi. Tipu la kalau korang tak jeles bila tengok dua cerpelai mempelai bersanding kat atas pelamin. Tambah korang jeles bila taw kawan korang tu kahwin dengan ex-girl atau ex-boy korang masa darjah 3. Ye idak? Confirm balik rumah sambar tisu satu kotak pastu nangis dalam toilet. Kan? Hahaha...jangan la cuba nak menegakkan tiang bendera yang patah.
Let us make it simple,
I’m a thinker. So, setiap kali aku terima undangan ke majlis perkahwinan member-member aku semacam ada satu perasaan yang membuak-buak dalam diri. Aku seolah berperang dengan perasaan sendiri. Nak menangis pon ada. Tapi sebagai seorang lelaki yang cool, aku ngaku, aku jeles. Buat apa nak tipu-tipu kan? Lelaki yang selalu jeles bertempat akan nampak lebih macho dan maskulin di mata awek-awek hot dan chumel dan sentiasa menjadi buruan makcik-makcik yang ingin menjodohkan anak dara mereka dengan this type of men. Itu fakta! Sebab jeles tu menunjukkan tahap sayang korang pada pasangan. Tapi sebagai seorang member, aku ketepikan dulu rasa jeles tu walaupun cik jeles tu senantiasa cuba menggoda aku dengan bermacam cara. Aku tetap buat bodoh je. *buat gaya tampan ala Remy Ishak dalam iklan Dashing.

cincin cincau?

Sebab apa aku tak join dieorang kahwin?
Sebab apa?
Sebab tak ada awek hot yang nak kat aku? *sila pandang cermin. Okeh, aku tak hensem macam Remy.
Jika difikirkan dan diperhalusi semula mungkin aku belum mampu aku untuk menggalas tanggungjawab sebagai seorang ketua keluarga sekaligus memikul beban dosa si isteri dan mungkin bakal cahaya mata yang yang menjadi permata keluarga. Mungkin juga aku belum  mampu berdiri teguh untuk mengimami solat kami sekeluarga dan menjadi tunjang kepada sebuah insitusi kekeluargaan yang di dalamnya terisi dengan mawaddah dan rahmah. Atau mungkin, aku belum cukup bersedia dari segi mental juga fizikal bagi mendasari kemuliaan sebuah keluarga.
Hensem itu bukan kayu ukur untuk bina sebuah keluarga bahagia. Bukan tiket untuk bawak satu family ke syurga!
Sebab itu aku ingin perjelaskan setiap rencana Tuhan itu bersebab dan bukannya berlaku dengan sia-sia.
Jangan pernah menyesali dan menangisi nasib diri. Kekal istiqamah. Ambil masa untuk perbaiki diri. *tuding jari kat diri sendiri. Belajar untuk menjadi si suami/isteri yang terbaik untuk pasangan-pasangan kamu suatu hari nanti. Janji Allah itu pasti, jodoh itu telah ditentukan dan telah sedia terpahat di Arasy-Nya.
Kahwin bukanlah sekadar ikatan biasa yang disahkan melalui pengucapan “ aku terima nikahnya” sewaktu majlis akad, tetapi ia lebih berupa medan dakwah untuk meneruskan kelangsungan umat Muhammad s.a.w.  Medan untuk kita saling member, baik suami ataupun isteri. Kerana mereka ini saling melengkapi.
“Saya nakkan suami yang boleh menjadi pemimpin dan memimpin saya dan anak-anak saya ke syurga...”
Aku rasa itu harapan paling besar yang diletakkan oleh seorang wanita untuk seorang lelaki yang akan menjadi pendamping mereka. Biarkan mereka menangisi hari bahagia mereka mengetahui bahawasanya lelaki yang bakal menemani hidup mereka nanti adalah lelaki yang benar-benar bersediadari segi mental dan fizikalnya. Juga cukup amal dan ilmu di dada. Romantik? lebih berupa bonus aku rasa.
Humans are simply born weak. So, there’s no need to act strong. Leaning when you need to. Crying when you want to. That’s the right things. Because, everyone does!

p/s : Selamat penganti baru kepada semua sahabat-sahabat, sorry xdapat nak attend majlis korang. Ketahuilah bahawa aku bertemankan tisu sewaktu menulis entry ini. Okeh. Itu propa. Semoga berbahagia hingga ke anak cucu. InsyaAllah.


2 comments: