Wednesday, March 31, 2010

[ciNtA dALAM hAti-Ep3]

"Kau ni gila ke apa?" terpacul soalan dari mulut Kamarul. Air bandung yang disisipnya sebentar tadi berhamburan di meja makan. Kamarul mengesat sisa air yang meleleh keluar dari mulutnya dengan belakang tangan. Dia memandang sekeliling takut-takut ada mata yang memandang. Setelah memastikan tiada mata yang memandang, dia kembali memalingkan muka dan menatap seraut wajah temannya yang duduk berhadapan.

"Kau dah gila ke?" Kamarul mengulangi persoalan. Dia mengambil beberapa helai tisu dan kemudian mengelap titisan air bandung yang terpercik di meja.

"Kau tu yang gila, minum pun habis nak sembur sana-sini. Habis basah baju aku." ujar Faris geram sambil tangannya asyik mengelap sisa percikan yang terkena bajunya.

"Salah kau jugak, yang kau bagi aku soalan cepu cemas siapa suruh." Kamarul mencemik. Geli hatinya melihat gelagat sahabatnya yang asyik mengelap sisa tumpahan.

"Tunggu kejap. Aku nak basuh baju aku ni. Habis bau bandung satu badan. Sia-sia aku pakai One Drop pagi tadi." Faris bingkas bangun meninggalkan meja makan menuju sinki. Kamarul yang duduk di hadapannya hanya memandang dengan ekor mata.

Sebentar kemudian Faris kembali, menarik dan melabuhkan punggungnya di kerusi. Hampir suku bajunya basah. Kamarul yang sedari tadi memerhati tergelak kecil.

"Sorry dude, aku memang tak sengaja. Lain kali kalau nak tanya soalan tu agak-agak la." Kamarul menghulurkan tisu pada Faris.

"Ey, apa da. Aku jugak yang salah. Tapi betul kan apa yang aku tanya tadi?" Faris kembali menyambung perbualan yang terhenti. Bajunya yang basah dibiarkan kering sendiri. Dia menyisip minumannya yang masih berbaki.

"Tak ado makno ea jang. Aku dengan Sofea tu kenal pun tak, nak couple apa ke bendanya. Kau gila ke apa? Dari mana lah kau dengar cerita-cerita tahyul ni. Cuba story kat aku. Siapa yang bagitahu kau? Daus? Shafiq? Lah? Meh sini biar aku starlite dahi diorang laju-laju." getus Kamarul geram. Dia ingin tahu siapakah gerangan yang membawa mulut bercerita itu dan ini tentang dirinya dan mahasiswi bernama Sofea. Mindanya ligat merakam dan mencerna imej segelintir sahabatnya yang nakal yang mungkin berniat untuk menyakatnya.

"Kau jangan nak tipu aku la Kam. Aku dengar dari satu sumber yang rapat dengan Sofea tau. Kira memang confirm leh cayo punyolah." Faris membuat muka. Ada riak gembira terpancar dari wajahnya melihat sahabatnya yang satu itu tidak senang duduk mendengar perkhabaran. Khabar angin yang bertiup mengatakan bahawa sahabatnya itu menjalinkan hubungan dengan Sofea. Faris meleretkan senyuman untuk menambah derita di hati Kamarul.

"Siapa?" soal Kamarul serius. Matanya dibulatkan.

"Kau beritahu aku dulu, betul ke idak?" Faris berbasa-basi. Cuba melancarkan perang psikologi terhadap ketua fasilitator kelab yang selama ini kebal dengan segala bentuk emosi.

"Aku pun tak tahu pape la Ris, nak beritahu apanya." tegas Kamarul. Dia sebolehnya cuba untuk berlagak tenang. Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Dia cuba menyembunyikan getar rasa yang mula bersarang.

"Kau cuba ingat balik, aku rasa kau mesti dah lupa ni. Kau kan player. Semua perempuan cantik kat U ni kau kenal." Faris cuba mengusik. Dihadapannya, Kamarul kelihatan ligat berfikir. Dagunya ditongkah dengan kedua tangannya.

"Amboi, manis mulut berbicara nampak. Nak rasa makan bersuap minum pakai wayar ke?"

"Eh, tak. Aku gurau je."

"Nasib baik. Kalau tak, memang arwah seorang yang baik lah jadinya. Sambung balik cerita, aku nak tahu siapa Sofea tu? Kamarul kembali menyoal. Fikirannya kusut saat nama Sofea disebut-sebut. Dia langsung tidak mengenali gerangan siswi tersebut. Dia cuba untuk mengingati setiap inci wajah kawan-kawan perempuan yng dia ada. Wajah Sofea tiada disitu.

"Budak yang kau tarbiah kat library hari tu. Ingat?" tingkah Faris.

"Eh, jap..jap. Nama dia Sofea ke? Mana kau kenal dia?" Kamarul kembali menyoal. Terbayang jelas diwajahnya kelibat siswi yang dimarahi tempohari. Masih segar diingatan.

"Tak kenal apanya, dia junior kelab. Kau tu yang senget. Kau lupa ke dia ada masa induksi kita hari tu?"

"Alamak. Betul ke? Masak la aku macam ni. Tapi serius dude, aku memang tak perasan dan aku memang tak ingat langsung muka junior-junior kelab. Aku tak tahu pun dia tu budak kelab kita. Dia ada bagitahu apa-apa kat kau?"

"Mestila ada. Dia cakap kau maki dia berbakul-bakul sampai dia menangis pun kau boleh blah masuk library macam tu je. Dia cakap kau pun salah sebenarnya."

"Apa pulak. Dia tu yang buta. Jalan bukan nak pandang depan. Salahkan aku pulak. Nasib baik aku bagi bakul, kalau aku bagi dulang ke, tempayan ke, lagi haru."

"Tapi kau tak patut buat macam tu. Dia tu perempuan." Faris cuba berhujah. Tindakan Kamarul dirasakan tidak wajar.

"Tak patut sebab dia perempuan? Sebab dia perempuan lah aku buat macam tu, kalau lelaki, tak ada maknanya aku nak maki hamun. Tak pasal-pasal lobam biji mato den ni hah..." tungkas Kamarul. Jari telunjuk di bawa ke matanya.

3 comments:

  1. ok, not bad.kelakar.rse xsbr plak nk thu cmne kbr angin pasal kam n sofea tu trjadi..tp mmg dlm cite ni kam ni baran erk? n sofea tu lmbut?

    ReplyDelete
  2. xpuas bc...trus epsod 3...nk kena bc dr mula br feel 2 lbh...

    ReplyDelete
  3. bugs cumeyll said:

    hahha...menarik..:)
    konfuse same ade reality or fantasy..

    ReplyDelete