Tuesday, December 14, 2010

[mEL4Nk0LiK]

Melankolik? 

Dalam bahasa pasar, ianya disebut sebagai mendayu-dayu (betul ke?)

Tapi aku rasa sama je sepertimana yang tertulis di bawah 

"Pusat Rujukan Persuratan Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) juga telah menerangkan maksud melankolik atau melankolis sebagai berasa atau memperlihatkan perasaan sedih, dukacita, sugul, mengharukan dan seumpama dengannya. Manakala dalam bahasa Mat Leh pula Melancholic di terangkan melalui perkataan depress atau sorrow."


Sebenarnya, ia lebih kepada eksperi bagi menyuarakan sesuatu. 
Itu pendapat aku. Tak lebih dari itu.
Melankolik sebenarnya membantu. 
Itu juga pendapat aku. 
Tiada sebarang fakta yang menyokong pendapat aku. 
Tapi aku rasa ia cukup membantu. 
Membantu kita untuk meyakinkan sebelah pihak bahawa kita benar-benar serius ketika itu.

 Kendatipun melankolik akan menjadikan seseorang (kelihatan) jiwang, dengan tutur kata yang diselang-selikan dengan bunga-bunga bahasa yang mungkin hanya dia seorang sahaja yang faham, juga dengan intonasi suara yang mendatar, rendah dan perlahan, namun melankolik akan merubah atmosfera seseorang. Itu juga pendapat aku. Ingin sekali lagi aku tegaskan.

2 comments:

  1. hahaha...
    sebab org rather ckp "eh ko ni jiwang la.." dari, "eh, ko ni melakolik la..."

    ReplyDelete