Monday, December 27, 2010

[gARU-gARu kEPaLA???]

Ini adalah perbualan yang dirakam secara sembunyi. Perbualan yang berlaku di antara minda sedar dan hati kering.

"Susah tak nak tulis novel?" soal hati dalam suasana santai. Wajahnya dipalingkan memandang minda sedar yang ketika itu sedang menarik-narik rambut seolah-olah dia benar-benar tertekan. Atau itu mungkin gaya baru menandakan yang minda ini seorang yang kool. Huh?

"Susahla jugak. Maybe sebab aku tak serius kot."

"Maksud kau?"

"Yela, aku jarang menulis dan jarang sangat membaca lately. Yang aku baca email dari bos, stock check, daily progress report (DPR), dan semua menda yang pada aku tak menyumbang langsung kepada pembangunan gaya penulisan aku."

"Hmm..." hati seolah kering idea. Dia kesian melihatkan keadaan minda yang selalu lebam-lembam seolah-olah dihentam (dibuli?). Perlukah dia mendail talian NUR untuk mendapatkan bantuan? "...habis tu, macamana kau siapkan karya kau sebelum ini?" lanjut hati. Dia inginkan kepastian.

"Aku cuma fikirkan satu perkara. Sebagai contoh, cerita KAPALTERBANG KERTAS tu aku hasilkan sebab aku suka lagu EXIST tu. Cerita GOAL UNTUK AWAK aku buat sebab aku fikir pasal kasut CTR 360. Macam tu la. So, aku elaborate, and exaggerate cerita supaya nampak grand livina. Aku kembangkan watak, dan drag jalan cerita n time frame. Kadang-kadang tu ada jugak masa tengah syok-syok menulis tiba-tiba aku jadi blank. So, kalau jadi macam tu, aku rest n terus tido. Faham?"

"Faham. Susah jugak la kan maksudnya?" hati kembali menggaru-garu kepala. Anatara faham dengan tidak, dia bukanlah kaki sastera, jauh sekali sasterawan negara.

Hati meninggalkan Minda yang ketika itu asyik membuat kerja. Dia berlalu dan kemudian kembali dengan secawan hot chocolate di tangan. Dihulurkan kepada Minda.

"Rehatlah dulu. Ikut aku kira bintang. Jom!'

No comments:

Post a Comment