Thursday, March 3, 2011

[pEtAi vs c0okiEs]

"Der, lu jangan pepandai nak bagi baby-baby wa makan petai, kalau lu bagi, pasni wa haramkan lu makan petai dalam ini rumah. Lu paham der?!" tegur gadis biasa yang kini mengandungkan anak sulung. Anak pertama hasil perkongsian hidup mereka.

Brader hensem hanya meleret senyum. Pipi gebu si isteri diusapnya lembut. Penuh kasih sayang. Pandangan mereka berdua bertaut.

Lama.

"Dah, jangan nak buat muka comel macam tu. Ingat ni der, jangan pernah terlintas nak bagi baby kita ni makan petai. Ingat tu!" gadis biasa sekali lagi mengingatkan.

"Kalau bagi jugak?"

"Xpayah nak mengada! Wa tak mahu!"

Brader hensem tertunduk menahan gelak melihatkan gelagat isterinya. Bersungguh-sungguh si isteri mengingatkan agar dia tidak sesekali mencuba untuk mengajar bayi kecil mereka nanti makan nasi berulamkan petai.  Dia tidak betah melihat anak kecilnya nanti turut sama serta menjamu selera dengan ulaman sebegitu. Busuk katanya.

"Lu dengar tak ni der?" Dalam pada brader hensem masih galak menahan tawa, singgah satu cubitan berbisa dari isterinya. Brader hensem mengaduh sakit.

"Ye dengar...adeh. Sakitnya..."

"Mengada lah lagi..." omel si isteri.

"Tak mahu dah...Awak, jom ikut saya pergi klinik."

"Buat apa?" soal gadis biasa. Kedua keningnya dikerutkan.

"Nak buat medical check-up. Takut ada infection kat kesan cubitan awak tadi." selamba brader hensem menjawab. Tanpa disedari, cubitan-cubitan berbisa kali ini datang bertubi-tubi. Brader hensem tidak lagi mampu mengelak kali ini. Dia hanya mampu memanjatkan doa pada Ilahi semoga dirinya selamat dari cubitan yang datang dari kanan dan kiri.


Pernahkah anda mengalami situasi sebegini?
atau mungkin pernahkah terlintas di fikiran anda untuk bersifat seperti ini?

Kebiasaannya, kaum hawa lebih memilih untuk bersifat berhati-hati dalam semua perkara. Sangat particular. Mereka tidak akan sewenang-wenangnya membenarkan anak-anak mereka menjelajah dan cuba untuk mengenali dunia. Pasti mereka akan cuba sedaya upaya untuk menahannya. Berbeza dengan kaum adam atau bapa. Mereka  ini lebih santai sifatnya. Tidak menjadi masalah pada mereka jika anak-anak kecil dibiarkan menyelongkar semak-samun, berkubang dalam sungai, atau paya yang di dalamnya mungkin ada pacat yang bertimbun!  Kerana bagi kaum bapa, seluas semesta adalah taman permainan untuk anak-anak kecil. Mengapa perlu mereka (anak-anak kecil) disekat kemahuannya untuk belajar mengenal sakit, perit, sedih, pedih, tawa dan gembira?

Belajar dari alam.

Kerana itu akan lebih mendewasakan. Bukankah kita makhluk ciptaan Tuhan yang dijadikan dari tanah? Jadi, adakah menjadi satu kesalahan untuk kita mengenal fitrah kejadian? 

Biarkan anak-anak membuat kesilapan.

Kerana itu akan memberikan mereka pengajaran. Biar mereka tahu apa itu makna sebenar kebenaran.

Biarkan anak-anak membuat pilihan.

Tetapi, waktu ini ibu dan bapa perlu bijak mencuri perhatian. Ciptakan satu dimensi atau ruang yang mana anak-anak tidak merasakan setiap apa yang mereka lakukan akan mendapat tentangan. Wujudkan komunikasi berkesan. Terangkan pada mereka apa yang boleh dan apa yang tidak boleh mereka lakukan.

Kenali sisi pedagogy anak-anak. Kerana mereka sentiasa berevolusi. Kanak-kanak hari ini jauh lebih pintar. Jadi, perlu untuk setiap ibu dan bapa memahami tabiat dan tingkah laku anak-anak supaya mereka tidak 'digula-gulakan' oleh anak mereka sendiri.

Petai atau cookies?



Beri peluang untuk mereka sendiri merasai. 

Kerana, tidak semestinya yang menarik itu sedap rasanya. Yang buruk fizikalnya mungkin lebih banyak zat, khasiat dan manfaatnya.

No comments:

Post a Comment