Wednesday, February 16, 2011

[geNG g0sip]

Ini adalah cerita dua kembar berlainan ibu dan bapa.
Siti Nor Binti Wan Mat
Hajjah Hassenah binti Mohammad

Mereka ditemukan sejak 11 tahun yang lalu,dan sejak dari itu mereka jadi akrab. Jadi sangat rapat. 

Menjadi satu kemestian untuk mereka kekal berhubung hampir setiap hari. Bertanyakan perihal itu dan ini. Dan yang pasti tawa mereka berselang-seli.

Mereka adalah sahabat gosip sejati.
Topik yang selalu ke udara adalah berkisar pada isu-isu sensasi. Juga mungkin soal apa yang bakal dihidangkan untuk makan tengahari dan malam nanti.

Mereka adalah pengkritik tahap tinggi. 
Setiap kali menemukan sesuatu yang tidak kena di mata dan hati maka bersiap siagalah. Mereka akan membebel tanpa henti. 

Dan minat mereka dikongsi.

Masak adalah hobi. Sering membuat pelbagai eksperimentasi, dan akulah yang menjadi bahan ujikaji kerana perlu merasa setiap hidangan yang tersaji.Tapi setakat ini,belum ada kemalangan jiwa dilaporkan lagi. Mereka juga sering membuat improvisasi (pembaharuan) terhadap satu-satu resipi. Mereka sering bertukar-tukar resipi. Dan kesan akibat dari sistem barter yang dianjurkan mereka itu tadi, maka perut aku sentiasa kenyang terisi. 

Setiap hujung minggu, seawal pagi (biasanya aku akan jadi mangsa, jadi driver tak bergaji tapi hanya diberi makan free) mereka akan duduk berdiskusi di meja dapur sambil menikmati sarapan pagi. Keadaan akan jadi lebih gamat dan gegak gempita akan jadi bertambah kuat bilamana diskusi mereka disertai seorang lagi geng gosip terhangat. Wan Ilyana Wan Mamat. So, sepanjang mereka berdiskusi itulah kami (Kamarul Abadi dan Haji Wan Mamat) terpaksa tekan perut menahan gelak. Gosip mereka kadangkala diselang-selikan dengan lawak yang tak hengat.

Ibu & Ma aka Kakak & Adik
Rumah Air Min's Homestay 


Dan selalunya, jika ibu atau ma ingin kemana-mana, setelah mereka bersalaman pasti keduanya mengalirkan airmata. Biapun ketika Ibu atau Ma hanya berpisah sementara. Begitulah akrabnya persahabatan keduanya.


Bagi aku, ma adalah pendengar yang setia. Ibu adalah problem solver. Dan aku adalah troublemaker. 

Setiap masalah, pasti akan aku ajukan pada ma. Dan selanjutnya, ma akan ceritakan masalah aku pada ibu, dan aku perlu melalui proses atau sesi kaunseling sehinggalah segalanya selesai. Keadaan akan bertambah teruk jika Wan Ilyana Wan Mamat masuk campur.

"Ibu, budu dah ada girlfriend. Cik Nor tahu tak?" Aku sendiri jadi keliru. Adakah itu pernyataan ataupun satu bentuk soalan. Kerana keduanya digabungkan.

Aku hanya menggeleng. Kepala pusing.

"Mana ada. Ana tipu tu Bu..." hanya tu yang mampu keluar dari mulut aku.



No comments:

Post a Comment