Wednesday, February 16, 2011

[RaSA]

          "Der, wa rasa wa bukan yang terbaik tuk lu la der. Ramai lagi minah cun kat luar sana yang jauh lagi cun dari wa queue nak dapatkan lu der. Wa rasa wa memang tak seswai untuk lu..." Ujar si gadis lembut, cuba untuk memberikan penjelasan kenapa dia perlu berundur. 

          Di hujung talian, seorang brader hanya tunduk meraup muka.  Tidak berdaya untuk mendengar hujah selanjutnya. Walau berkali cuba si brader cuba jelaskan yang dia adalah brader yang biasa-biasa yang mendambakan seorang gadis bagi menjadi suri dalam hidupnya, ianya masih tidak dapat diterima oleh si gadis kerana merasakan dia tidak layak bergandingan bersama brader. Dia meletakkan sisi brader itu pada satu aras yang terlalu tinggi dan istimewa. Hingga dia sendiri jadi takut untuk menerima. 

          Berbeza dengan si brader, dia merasakan dirinya bukanlah brader yang luar biasa sepertimana digembar-gemburkan oleh si gadis yang dicinta. Dia juga manusia biasa yang bisa tersadung langkah ada kalanya. 

          Si brader jadi buntu.

          Mengapa ini semua berlaku?

          Brader itu sendiri tidak tahu. 

Pernah berada dalam situasi di atas? 

.........

Ini adalah sebahagian dari cebisan cerita cinta yang berlangsung di pentas dunia. Hidup ini adalah platform untuk kita diduga. Ada naik dan ada turunnya. 

Jadi, apa yang perlu anda buat?

Ambil MASA dan beri MASA

Ambil masa untuk kita mengenal hati dan budi si dia. Itu adalah terapi terbaik yang akan membuka lembaran baru dalam hidup anda. 

Ambil masa untuk anda mengatasi kelemahan dan cuba untuk perbaiki diri anda.

Ambil masa, kerana ia boleh mencipta suasana. 

Biar RINDU tercipta.

Biar SAYANG mengulit jiwa.

Beri masa untuk kita dan dia saling mengenali.

Beri masa untuk kita dan dia saling muhasabah diri.

Beri masa, kerana ia akan mewujudkan suasana harmoni

Beri masa, kerana ia akan membentuk masyarakat madani

Percaya atau tidak, masa adalah kunci segala. Masa adalah penentu semua. Dan maasa untuk mengenal pasangan sebenarnya tidak terbatas, dalam erti kata lain infiniti. Anda perlu sentiasa menyelami hati dan budi. Jangan pernah berpuas hati. Takut anda menyesal di kemudian hari. Jumlah masa bukanlah tiket untuk anda mendabik dada menyatakan bahawa anda sudah saling mengenali. Kerana, perlu anda sedar, kita sering berevolusi sejajar dengan peredaran masa itu sendiri. Bukan untuk menakut-nakutkan tetapi ini realiti, berapa ramai dari pasangan yang mendirikan rumah tangga bertahun-tahun lamanya tetapi akhirnya menemui jalan kegagalan setelah mereka diuji. 

Perlu kita ingat, bukanlah kuantiti masa yang menjadi perkara pokok di sini, tetapi kualiti. Walau anda menghabiskan masa berhari-hari bersama, tetapi masing-masing dengan ego tinggi dan dengan haluan sendiri, ditambah pula dengan tiada berlangsungnya komunikasi, maka output dari perhubungan anda adalah zero kuantiti, juga zero kualiti. Tetapi, jika anda bijak mengatasi kekangan masa yang melingkari, walau cuma diberi satu minit bersama dan seminit bersama dimanfaatkan dengan sepenuhnya maka anda akan temui vaksin terbaik untuk mengubati masalah yang akan timbul nanti.

Jadi, jangan berhenti memberi.

"Hiduplah dengan niat untuk terus memberi sebanyaknya dan bukan untuk menerima sebanyaknya..."

No comments:

Post a Comment