Monday, February 14, 2011

[mAKNa]

Hari Sabtu.
Mood : Lepak depan TV dengan mak aku sambil gosip-gosip. Sebenarnya waktu ni aku tunggu satu rancangan bual bicara terbaru yang bersiaran tepat jam 9.00 malam di Astro Ria. Rancangan apa?


Yup! Itulah konsonan yang kita cari. SITI. Itulah nama rancangan bual bicara yang dikelolakan oleh Dato' Siti Nurhaliza. Aku bukan kipas susahmati dia. Tapi apa yang membuatkan aku teruja adalah penampilan khas seorang VIP pada episod pertama aka episod pengenalan. Guess who? 


Betul. Anda memang genius. 
Tun Dr Mahathir Mohammad. Dia adalah tokoh yang disegani seantero dunia. Dan aku adalah cebisan dari berbillion manusia yang mengagumi bakat kepimpinannya. Menukar landskap Malaysia dari sebuah negara yang dulunya dipandang sepi dari pandangan atau mata dunia kepada sebuah negara yang punyai kuasa untuk bersuara. Lihat sahaja kepada sumbangan dan idea beliau. Memacu industri automotif negara di samping menukar atmosfera Malaysia dari sebuah negara pertanian kepada sebuah negara perindustrian. Menukar kehijauan ladang sawit yang luas mata memandang kepada deretan bangunan yang teresergam. Jika dahulunya, beliau dianggap gila kerana telah banyak melaburkan duit rakyat untuk membina pusat pentadbiran baru Putrajaya, namun kini inisiatifnya berjaya membuka mata dunia. Menutup mulut-mulut mereka yang sebelum ini lantang suara. 

Dari awal mula rancangan, aku terpaku. Kaku. Aku ingin menelusuri jejak gemilang seorang pemimpin yang disegani ini. 

"Saya tak makan ikan..." tutur Tun Dr Mahathir lembut saat diajukan soalan. "...memang ramai orang kata, ikan adalah sumber protein dan ianya dapat menajamkan ingatan. Mungkin sebab itulah ingatan saya lemah..." sambung Tun lagi merendah diri.

Itu adalah antara cebisan dari ungkapan yang keluar dari mulut Tun. Aku sebenarnya kagum dengan tahap konsistensi yang dimiliki beliau. Tun adalah seorang yang sangat suka membaca. Di zaman siber ini, mungkin ramai yang berpendapat ianya sangat konvensional. Tapi pada aku, ia sungguh menakjubkan. Tidak hairanlah jika Tun mampu berucap panjang tanpa perlu melihat teks ucapan. 

Jawab Tun, remaja zaman sekarang perlu melalui kerahan tenaga bagi menyemarakkan budaya membaca dalam diri mereka. Ini kerana, kecanggihan zaman sains dan teknologi telah memudahkan segala urusan dan ianya merencatkan budaya membaca di kalangan remaja kini. 

Aku sangat-sangat setuju. 

Sangat sukar untuk kita mendidik jika kita tidak mengenali latar andragogi ini. Dari zaman baby boomers kepada Gen-X dan kini era Gen-Y, mereka ini sentiasa bervolusi. 

Cukup sukar untuk kita melihat atau menggalakkan budaya membaca dalam diri anak muda. Bagi mereka, semua itu hanya membazir masa. Masa itu emas. Jadi tidak boleh dibazirkan sewenangnya.

Tettt!!!!

Membaca itu adalah gerbang atau pintu ilmu. Itu yang perlu kita tahu. 

Dan sepertimana dalilnya,


“Diangkat oleh Allah orang-orang yang berilmu daripada kamu dan orang-orang yang diberi ilmu dengan beberapa tingkatan” (S. Al-Mujadalah ayat 11)

Ibnu Abbas radliallaahu ‘anh (ra.) (direlak Allah dia kirannya) mengatakan : Untuk ulama beberapa tingkat di atas orang mu’min, dengan 700 tingkat tingginya, antara dua tingkat itu, jaraknya samapi 500 tahun perjalanan.

“Contoh-contoh itu Kami buat untuk manusia dan tidak ada yang mengerti kecuali orang-orang yang berilmu”. (S. Al-‘Ankabut ayat 43)

Tanpa perlu berselindung, orang yang beilmu darjatnya terulung. Mulakan langkah pertama dengan bacaan ringan sebelum anda 'berhijrah' dan menguak langkah membaca pebagai jenis makalah-makalah ilmu. Biarpun nampak konvensional, tetapi ianya akan memberi seribu makna.


Bagi yang sukakan cabaran, cabarlah minda anda untuk mentelaah dan menggali makna disebalik silangkata yang berserakan memaknakan kata. Disebalik humor yang bersahaja, pasti anda akan temui makna dan kosa kata yang tinggi 'nilainya'. Biarpun nipis dan tipis dari selak helaian, anda pasti akan terbeban dengan garapan cerita yang memerlukan lebih dari dua kali ganda pemahaman!




2 comments:

  1. siti nampak kekok, first time jd pengacara.

    ReplyDelete
  2. nely :biasala, kalo ko tgk yg pra-produksi lagi kelakar...
    siap tanya krew kat depan lagi.
    xtaw kat mana nak berenti.
    tp overall ok.

    ReplyDelete