Saturday, July 3, 2010

[dEfiNisi]

Mangsa? 

Dari sudut mana klasifikasinya? Apa definisi sebenarnya dan apakah justifikasi 'mangsa' sebenarnya? Berikan makna, biar mata ini terbuka! Siapa mangsa dan siapa pemangsa sebenarnya?

Situasi 1: A adalah perempuan. B adalah lelaki. C adalah teman wanita atau dalam bahasa saintifiknya awek kepada si B. D adalah lelaki merangkap boyfriend kepada si A. Masalah bermula bila si A telah di'break' kan oleh si D tanpa belas ihsan atau kasihan. Tanpa diberi sebab dan alasan. Maka si A membawa hatinya yang lara pergi kepad si B. Menceritakan segala kenangan pahit bersama si A dan pelbagai masalah diperdengarkan. Si B melayan sebab kasihan tanpa memberitahu si C atas sebab keselamatan. Takut perang saudara berlarutan. Si B memujuk si A. Sampai satu tahap si A terjatuh hati kat si B sebab si B ni penyayang (katanyalah). Konflik mula timbul. Si B berat hati nak tolak, takut hati si A patah 8 (sudah jatuh ditimpa eskalator). So si B terus berdiam dan melayan. Rasa kasihan bertukar jadi rasa sayang hey. Bila si C taw, mengamuk sakan la. So, kesimpulan? Siapa harus dipersalahkan?

Situasi 2: A adalah perempuan. B adalah lelaki. C adalah boyfriend si A. Masalah timbul bila si C break dengan si A atas sebab ada girls yang lagi hot, gorgeous macam Megan Fox menantinya. So, nak menyedapkan cerita, si A dekat dengan si B semata nak bagitahu si C bahawa dia mampu dapat boyfriend baru dalam sekelip mata je n boleh lupakan si dia juga boleh hidup tanpanya. Si B tak sedar yang dia sebenarnya diperkotak-katikkan. So, kesimpulannya? Siapa mangsa, dan siapa pemangsa?

Situasi 3: A adalah perempuan (kalau boring dengan huruf A, anda boleh tukar dengan huruf-huruf atau abjad lain). B adalah lelaki yang giler kacak, tampan, bergaya, diminati ramai gadis kerana pakej percutian yang ada padanya. C adalah teman wanita kepada si B.  Masalahnya, si A mencuba untuk memasang perangkap, untuk memerangkap si B semata-mata nak tunjuk yang dia boleh dapat mamat hensem dan berpengaruh untuk dijadikan bahan tatapan umum, sesuai untuk ditonton semua lapisan masyarakat. So, siapa mangsa? Siapa pemangsa?

Senang cerita, pandai-pandai la fikir kerana jerat tak pernah lupakan pelanduk, tetapi pelanduk sentiasa lupakan jerat. Siapa mangsa dan siapa pemangsa sebenarnya bergantung kepada pendefinisian anda sendiri sebenarnya. Pokok pangkalnya adalah niat. Percaya kepada pepatah, anda menuai apa yang anda tanam! Kalau takut dilambung ombak jangan menonton filem ong bak di pawagam berhampiran berumah di tepi pantai. Kerana jangan disangka air yang tenang tiada buaya darat.

No comments:

Post a Comment