Monday, July 5, 2010

[....ep!s0d 3]

Kalau boleh biarlah semuanya berakhir di sini dari terus bercambah akarnya, bertambah episodnya dan jadi semakin panjang. Sebabnya aku dah penat melawan. Walau sesiapapun berniat untuk melancarkan serangan, biarkan. Semakin aku layan, leretannya seolah tiada penyelesaian. Tak nampak jalan pengakhiran. Terus bersambungan.

Aku penat bila semua salah, letaknya atas bahu aku. Semuanya tak kena pada mata. Nampak haru-biru. Tak kena ini dan itu. Segala apa yang aku buat, walau sebesar gunung kebaikan semuanya nampak seperti butir-butir debu. Bertebaran memenuhi segenap penjuru. Dan paluan gendang terus dipalu, bila keburukan walau hanya sebezar zarah yang tanpa sedar diperlaku. Paluannya bertalu-talu.

Sedarkan aku saat langkah kaki jauh tersasar, kejutkan aku dari lena yang panjang jika belum juga aku tersedar. Ajarkan aku saat tutur kataku masih belum lagi lancar. Tenangkan aku kala seluruh isi tubuh menggigil atau menggeletar. Aku bukan bijak pandai, jauh sekali arif atau pakar. Khilaf itu sentiasa mengakar.

No comments:

Post a Comment