Sunday, July 4, 2010

[bEzA aNtARa]

 Bengal~

 Kucing~



Syafiq pernah nasihat:

"Tu la ko, aku dah cakap. Jangan gatal-gatal nak bela kucing hutan, tapi kau nak jugak. Kang dah kena cakar. Baru tahu sakit. Bela kucing kampung sudey..." 

Keliru~

Apa beza kucing hutan dan kucing kampung. Abstrak sungguh Syafiq ni. Nak bersastera pulak dengan aku. Dan berkilas kata. Aku jugak yang nganga tak faham apa-apa.

Ni antara nasihat yang lekat kat kepala aku sampai sekarang. Ada banyak nasihat yang dia taburkan dalam kepala otak aku. Sampai bergaram dah aku rasa. Semuanya berguna. Katanya, aku ni jenis yang berlembut dengan kaum yang berlawanan jenis. Sebab tu aku senang kena buli, kena maki, kena caci berkati-kati. Tapi aku tetap buat-buat tuli. Nak tinggi suara dengan perempuan jauh sekali. Bukan takut, tapi rasa hormat tu aku letak pada aras yang lebih tinggi. Masa dulu, bila gaduh sebolehnya aku mengelak dari ditempelak. Mengelak dari hal yang kecik merebak jadi besar bagak. Bukan tak nak settle, tapi biar masing-masing berada dalam keadaan waras dan rasional. Tak lah keputusan tu dibuat membabi-buta. Ikut perasaan yang kala itu tak tentu hala. Tak gitu? Aku suka letak je phone masa 'dia' dok potpet2 kat hujung corong. Lepas tu, bila handphone sekali lagi berdering, aku dapat dengar dengan jelas suara dia yang kali ini memicing. Nyaring! Tapi tu dulu. Biarkan je. Dah berlalu. Dah jadi debu bagi aku.

Terima kasih sahabat. Kau dah banyak sangat dengar kisah melankolik aku yang tak lah hebat sangat.

No comments:

Post a Comment