Sunday, November 14, 2010

[buDakBaRU]

Kamarul, En Amin,

Ok thank you for the update. I look forward to having our first ever yard in Kemaman!!!! This is major milestone for our company. Once we have our own yard, we can plan for growth.

This project/yard is very important to the company.

Keep up the good work. I am pleased with the progress to date.

Make us proud!!

Regards, Iwan Jefry

Yang di atas itu adalah sebahagian dari email dasar kerajaan yang MD aku hantar.
Kenapa Kamarul dulu baru En Amin?
Sebabnya, macam biasa.
Setiap kali dapat tugasan, pasti aku akan jadi mangsanya yang pertama buat kerja .
dan kena buat kerja.

"Kamarul, kau shoot satu email kat bos gtaw dia status n daily progress kita."

"Kamarul, kau buat satu surat pada pihak Rigging Engineering gtaw kita nak keluar dari yard dorang."

"Kamarul, nanti kau jumpa Wan kau tanya pasal projek kita."

Itu satu bentuk arahan!

Aku akur
Aku pasrah
Sebabnya aku tak berapa nak amik kesah.
Aku budak baru belajar.
Aku ikut je semua.
tanpa membantah.

Setakat ni semua berjalan lancar.

"Kamarul, kau person in charge tuk projek kita. So, kau kena korban masa. Kerja hari sabtu."

Satu lagi arahan.

Sepertimana biasa.
Aku tunduk mengiyakan.
Tak kesah kerja dengan cuaca yang tidak menentu di Kemaman.
Bukan sekali aku harung hujan
dan bukan sekali aku batuk, bersin, demam.
waktu tidur aku pun berubah dari 11 ke pukul 10 malam.
[dan terjaga pukul 3pagi]
Sebab aku ingat apa yang ma, ibu dan ayah pesan.

"Buat kerja elok-elok."

singkat.
padat.
ini yang dibekalkan pada aku setiap kali sebelum aku ingin mulakan perjalanan.

jadi,
aku rasa semua faham.
hidup bukan sepertimana yang kita impikan.
Sebabnya, 
manusia ni ada berbagai ragam.
hanya rambut aja yang sama hitam.

No comments:

Post a Comment