Monday, November 22, 2010

[dEsAk4N]

Untuk pertama kalinya aku rasa minda dan fikiran aku kosong.
[empty]
Berlaku transmisi hingga aku hilang konsentrasi.
Sampai aku terus xde idea untuk menulis atau mengarang cerita.
Kerana apa?
Kerana desakan kerja.
Yup!

DESAKAN KERJA.

Aku rasa masalah ini akan terus berlarutan sampai bila-bila.
Seolah-olah ianya jadi wabak yang gagal untuk dikenalpasti tapi mempunyai kuasa 'membunuh' tahap tinggi.
Kebiasaannya, idea untuk aku menulis datang tanpa disengajakan.
Atau, mungkin juga melalui pengamatan,
Kadangkala melalui pengalaman.
Sebelum aku terjemahkan ke bahasa lisan.
Tapi, perkara sebaliknya berlaku sekarang...
Otak aku terus-menerus mencerna butiran KERJA tanpa memberi peluang untuk puing-puing lain turut sama serta.
Makud aku, adakalanya kita diheret khayal, menerobos setiap inci dunia.
Membina sebuah impian (angan) kita tanpa ada gangguan dari sesiapa.
dan adakalanya kita diajak bermimpi (mungkin di siang hari)
Mencipta ruang atau dimensi yang tidak ada seorang pun boleh menembusi.
Aku hilang nikmat khayal.
Aku tak lagi mampu bermimpi (kalau berani, cubalah!)

*****

Neuron-neuron otak berhenti berbakti (untuk menulis sahaja)
Jadi, aku kena kembali ke meja kerja menganlisis dan meneliti.
Sebelum aku dimarahi oleh diri aku sendiri.







No comments:

Post a Comment