Thursday, November 11, 2010

[kANCiNG giGi]

Start dari awal kerja.
Lukis layout.
Calculation
Measurement.
Plan Structure.
Tu semua aku buat.
Tapi bila ada orang 'pandai' yang cross aku aku bagi dia jalan dulu.
Come on!!!

"Abang, apasal 80meter? Bukan plus minus 90 meter ke?" soalan tu aku ajukan bila aku rasa ada sesuatu yang tak kena berlaku.

"Entah. Abang pon tak tahu." selamba badak je jawab.

aku diam.
cz aku budak umur 3 bulan.

"Kamarul, kenapa pintu pagar ni kau buat dia 8meter?" soalan separuh menguji dari seorang Head of Logistic.

aku tengok pelan. 
pandang muka dia.
dia tak tahu atau buat2 tak tahu?

"Sebab kita ada open basket size 20 kaki X 4 kaki X 3kaki. Senang kita nak buat lifting. Senang nak mob taw demob barang."

20 kaki (feet) = 6.09599 meter.
so, aku buat tolerance dalam 6.2467 kaki.
sebabnya, senang nak move!

"Owh, betul jugak." Sambil tengok design dia. Jelas dan nyata sebab aku rasa aku belum lagi buta, pintu pagar Mr Head of Logistic panjangnya 4 meter. "Tapi boleh jer kan kalau buat 4 meter. Sebab forklift tu boleh leveling, kan?" dia kembali menyambung hujahnya.

yup.
memang forklift tu boleh leveling.
tapi hazard kat workplace cane?
penah ko fikir ke x, dengan basket yang berat 7 tan tu masa dalam lifting berat dia akan bertambah due to gravity?
kalau jatuh cana?
ada amik kira?

time submit qoutation.

ok.
kau menang.
sebab kau punya lagi murah beberapa ratus dari aku.

seminggu selepas tu.

"Kamarul, jom ikut g site jap. Vendor cakap panjang pagar 100 meter." dia buat muka bimbang.

aku bangun.
amik pelan.
teliti seketika.

"Memang seratus pon bang. Termasuk pagar." itu jawapan aku setelah meneliti layout yg aku buat dulu.
aku highlight kat sini. AKU yang buat LAYOUT tu, so AKU TAHU.

"Kenapa?" dia menyoal.

"Cuba abg tgk sisi kiri, kanan dan panjang. Campur semua dan jumlahkan. Equal to 100 kan? Tapi kita akan tolak pintu pagar 8 meter, so ada lagi 92 meter. Am i right? 2 meter tu adalah tolerance. Sebabnya kerja2 kontraktor ni kena ada lebih dia. Tak boleh kurang."

Dia mengangguk.
tanda faham?

then, apa masalahnya?

masalahnya bila dalam qoutation dia hanya mention 80 meter utk panjang keseluruhan pagar.
mana lagi 16 meter pagar kau punya?

bila bos call,
kau boleh jawab,

"Kami ada buat kesilapan teknikal tanpa kami sedar."

Kami?
wait3x!!!
qoutation kau dan aku berbeza.
aku punya panjang pagar plus minus 90 meter. kau punya 80 meter
pagar aku 8 meter dan kau 4 meter
apa masalah kau sebut kami?
kau ada lukis layout?
kau ada buat pelan?
please lah.
jgn nak calit lumpur tu kat aku sekali!!!!
jangan buat aku kancing gigi

* pas fikir dua tiga kali, aku tifon ibu. gtaw masalah aku. Ibu marah bila tahu. "Make a clear report kat MD, bagitahu dia apa sebenarnya yang terjadi." tu pesan ibu.


5 comments: