Wednesday, February 2, 2011

[k0NgSi]

Baiklah, topik aku kali ini hanyalah beniat menghalau lelabah yang nampaknya begitu riang dan gembira mengait sarang membentuk sawang di dinding laman.

Untuk beberapa minggu kebelakangan ini, aku dihambat penat yang menggila. Tanpa sedar, dinding blog aku senyap-sunyi seolah tidak berpenghuni, sepi tanpa sebarang khabar berita. Sebenarnya penghuninya ada, tapi malas nak menarikan jemari di papan kekunci laptop tu je...=='.


Aku cuba bertenang, memejamkan mata dan cuba untuk memerah idea. Mencari, kalau-kalau ada idea yang sudi singgah atau tersangkut di ranting minda untuk aku jadikan isu di muka depan blogger. 

Tapi, sayangnya...tak ada.

Hampa.

Kecewa tahap dewa.

Tutup muka.

...........

So, untuk menampakkan kesibukan kerja tahap dewa yang membuatkan aku penat gila, jadi dengan senang dan bebesar hatinya, aku akan ceritakan perihal kerja aku. Secara kasarnya je lah. Kalo detail sangat takut korang cakap aku ni pekerja contoh lak.


Seawal pembabitan aku dalam Corro-Shield (M) Sdn Bhd, aku diserap masuk ke department atau bahagian Operasi. Masa awal tu, memang sumpah blur. Time ni skema jangan cakap. Rambut kemas je (tu pun selepas Siti Nor & Hassenah Mohamad membebel tanpa henti). Baju pon masuk dalam. Seingat aku, this is a normal practise masa aku darjah satu. Seluar pon pakai paras pinggang dan sedikit tergantung menampakkan putihnya stokin yang membaluti kaki. Rambut sikat tepi dengan bedak yang bertampal di pipi kanan, kiri dan dahi. Wallaweh...gila suci la time ni.


Tapi tu dulu punya story. Sekarang da tak sama....


Selepas satu minggu, aku dah mula menari ikut rentak. Dah mula ubah pola dan corak. Aku dah mula faham tatacara seorang pekerja yang luarnya nampak selekeh, tetapi kepala mereka cukup ligat. Tak perlu nak nampak smart. Cukup dengan dress up baju t-shirt + selipar + rambut serabai = bos / pekerja yang hebat. 


Tapi nasihat aku satu je, kalau korang rasa nak selamat, atau nak terus berkhidmat dengan penuh hemat jangan ikut cara ataupun dress code sepertimana di atas. Bahaya sangat! Tapi, kalau korang nak try apa salahnya. Cubalah variasikan penampilan anda. Sesekali bergayalah dengan baju tidur ataupun baju mandi anda ke koran pejabat. Cuba lihat, apa reaksi bos anda. Selamat mencuba.


Ok. Berbalik kepada isu utama. Sebahagian besar kerja aku melibatkan pengurusan operasi. Bil makna, aku perlu untuk monitor setiap pergerakan pekerja/krew dan segala mak nenek kelengkapan yang akan mereka gunakan semasa berada di platform bagi mengelakkan timbulnya masalah kelak. Itu secara kasar. Secara halusnya, aku perlu untuk turut sama serta dalam aktiviti untuk mobilization dan demobilization serta perlu tahu  setiap jenis alatan untuk proses mob dan demob. Ye lah, penting untuk aku tahu bagi mengelakkan perkara-perkara 'pelik' berlaku. Sebagai contoh, jika salah seorang krew meminta aku untuk mendapatkan chisel, aku yang ketika itu 'buta' mungkin sahaja menghulurkan alatan lain yang tentunya bukan chisel. Bukankah itu mengundang tawa berpanjangan? Dan lebih teruk, aku akan jadi bahan lawak diorang sepanjang aktiviti itu berlangsung.


Jujur, aku tak pernah berkongsi atau menceritakan jawatan aku yang sebenar kepada pekerja atau krew lain. Sebabnya,aku tak nak wujudkan ruang atau jurang antara kami. Aku lebih senang untuk berada dalam kelompok mereka. Berbual dan bercerita tentang pelbagai perkara. Biar aku nampak bodoh kerana hanya diam bila mereka berborak soal kerja. Kerana itulah yang akan menjadikan aku lebih dewasa.


Cabaran paling besar pernah aku hadapi?


Bila senior project engineer aku berhenti....


Sebab?


Kerana aku kini menjadi focal point untuk PMO (Peninsular Malaysia Operation). Waktu tu, akuberusia 3 bulan, aku rasa banyak lagi yang kurang dan perlu aku tambah. Terlalu mentah atau mungkin terlalu muda untuk menggalas tanggungjawab sebagai ketua. Jika dibandingkan dengan pengalaman, nyata aku jauh ketinggalan di belakang. Tapi dek kerana keyakinan dari pihak atasan, aku anggap jawatan baru yang mereka tawarkan sebagai cabaran. 


So, bermulalah lembaran baru dalam kehidupan (ada sound effect, bunyi gendang dipalu). Cewahhhhh....


Tapi, jangan ingat dress code aku berubah. Kekal sama. Cuma aku lebihkan sikit


: seluar jeans koyak + t-shirt round neck + rambut serabai + selipar jepun = A.K.U


Tapi, cara kerja semakin berubah. Beban semakin bertambah. Hari-hari ada je fail nak kena geledah.


Susah?


Memanglah susah. Lagi senang kalau duduk aje kat rumah. Goyang kaki, sambil pekena jus buah. Baca majalah.


Tapi sampai bila?


Kau dan aku kena faham. Inilah realiti kehidupan. Walau sepahit mana pun cabaran. Hadapi dengan senyuman. Lalui dengan tenang. Kena maki, marah, herdik adalah asam garam. Backstabbers, culprit akan sentiasa cuba untuk menjahanamkan. Cuba untuk menewaskan pihak lawan. So, penting untuk kenal siapa lawan, siapa kawan. Taklah nanti kita hilang arah dan tujuan.






Nasihat dari aku yang masih malar hijau dalam industri. Bekerja dengan sepenuh hati. Ikhlas. Itu penting. Berusahalah untuk memajukan diri dan company. Mana tahu, hujung bulan dapat bonus 3 bulan gaji. Boleh belanja kawan-kawan ABC. 


Itupun kalau korang ni baik dan bermurah hati macam KAMARUL ABADI.

1 comment: