Tuesday, April 30, 2013

Nota Untuk Dia - Awak

Assalamualaikum.
 Sebagai nelayan laut dalam yang komited tentang kerja, selalu aku diajukan soalan-soalan yang aku klasifikasikan sebagai mudah untuk aku jawab. Dan kadangkala, ada je soalan yang menguji minda. Yang mana soalannya kita klasifikasikan tak masuk akal dan tahap kesukarannya adalah lebih tinggi dari menyelesaikan permainan sudoku tahap sukar.

 Tapi aku maintain tenang. Hanya yang tenang akan beroleh kemenangan. Dan hanya yang tenang akan berjaya menemukan jawapan. *eceh

Memandangkan yang bertanya perlukan jawapan. Tugas aku cuma memberikan jawapan. Betul atau tidak, logik atau tidak itu cerita belakang. 

Kerja apapun yang kita lakukan, biar ikhlas.dari situ datangnya keberkatan. Ye dak?

"Awak, apa yang ada kat tengah-tengah laut?"

"Kenapa awak tanya soalan tu?"

"Thehehe...saja je nak tahu. Awak kan kerja kat tengah laut. So saya nak tahu kat tengah laut tu ada apa. Tak boleh ea?"

"Sape cakap tak boleh? Boleh je. Selagi mana soalan tu tak susah dan tak memerlukan pengiraan yang kompleks saya akan cuba jawab setiap persoalan yang bermain di fikiran awak dan berikan jawapan yang terbaik untuk setiap soalan tu. So,awak boleh tanya apa pun. Tapi pastikan ianya bukan soalan-soalan sukar."

"Eleh...habis tu soalan tadi tu susah ke nak jawab?"

"Soalan mana?"

"Hisy...tengok tu. Lupa ea? Baru je kejap tadi tanya."

"Owh...soalan tadi tu ke? Ingatkan soalan mana...er, sori. Lupa tu kadang-kadang boleh datang tanpa perlukan permit atau surat kelulusan."

"Yelah. Soalan tadi. Apa yang ada kat tengah-tengah laut?"

"Mudahnya soalan."

"Eeee...berlagak!!! Jawablah cepat kalau soalan tu mudah sangat. Huh!"
"Hahahaha...tomey bila buat awak buat muncung macam tu. Macam angsa. Hahahaha..."

"Okay...okay, nak tahu tak ni jawapan dia apa?"

"Ala,merajuk ke? Em, tak perlu la kot saya jawab soalan awak tadi, kan?"

"Eeee...jawab je la. Saya dengar je ni. Saya tanya betul-betul, awak main-main. Benci!"

"Yela...saya salah. Saya minta maaf."

"Okay, kalau awak nak tahu,dekat tengah-tengah laut tu ada apa. Jawapannya ada AWAK."

"Ada saya?"

"Yela, ada awak."

"Hah? Tak faham. Maksudnya?"

"Kan saya kerja tengah laut. So mestilah saya ada kat situ. Tapi awak kena tahu bahawa sesungguhnya saya tak pergi sorang-sorang tengah-tengah laut biru tu. Saya selalu bawa awak setiap kali saya ke situ sebagai teman. Saya tak pernah tinggal awak. Awak selalu ada dalam hati saya. Awak perlu tahu hakikat itu. "


"Huh...mengada. Tak nak tanya apa-apa dah lepas ni..."

"Haha...macam tu pulak."

*p/s : Kalau tetiba lepas korang baca cerita ni korang rasa nk muntah atau demam atau mungkin tiba-tiba je meningkat suhu badan, aku sarankan klik je icon x pada penjuru atas sebelah kanan

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete