Wednesday, August 18, 2010

[pRoL0g]

PROLOG



KAMARUL berjalan perlahan-lahan menuju bilik tidur. Setiap derap langkah  disusun penuh berhati-hati bagi mengelakkan sebarang bunyi daripada terhasil. Langkahnya terhenti saat dirinya tiba di muka pintu. Dia meninjau-ninjau keadaan dalam bilik yang hanya diterangi lampu tidur yang terletak di tepi sebelah hujung kepala katil.  Bilik tidur yang ditata-rias dengan konsep moden kontemporari nampak begitu elegan. Matanya meliar kesana-sini mencari sesuatu.
Jumpa.
Di beranda, kelihatan susuk tubuh seorang wanita berpeluk tubuh yang dibaluti baju tidur sedang leka memandang dada langit.Angin malam yang berpuput,menampar lembut kulit  dan membuai rambutnya yang panjang melepasi bahu. Kehadiran Kamarul jelas tidak diketahuinya. Dirinya asyik memandang gugusan-gugusan bintang yang menjadi hiasan langit bumi. Gugusan-gugusan bintang yang membentuk buruj begitu memukau pandangannya. Dirinya terpaku disihir pesona bintang yang ada di dada langit. Sesekali, kelihatan wanita itu menghalakan jari telunjuk ke dada langit dan mulutnya kumat-kamit berbicara sendiri.  Wanita itu leka dalam pekat malam yang mendamaikan.

“Siaplah dia malam ni...” getus Kamarul. Anak matanya melirik nakal pada sekujur tubuh yang masih lagi leka berdiri di beranda. Otaknya ligat berfikir.

Dengan penuh perlahan dan berhati-hati, Kamarul berjalan merapati wanita yang sedang asyik menikmati pesona bintang yang menghiasi malam. Kakinya dijinjit bagi meminimumkan bunyi derapan langkah yang dihasilkan. Setelah berjaya menghampiri, Kamarul berdiri betul-betul di belakang wanita berkenaan.

“Jauh mengelamun, ingat boyfriend seberang lautan ke?” Kamarul menyergah. Selajur, wanita itu berpaling dan menghayunkan tangan. Kamarul menangkap kemas tangan wanita yang hampir dengan mukanya.

“No no no...cukupla sekali. Abang dah tak nak dah. Perit!” Ujar Kamarul perlahan. Matanya memandang tepat mata bundar Syafiyah. Seraut wajah yang ada di hadapannya tampak begitu menawan dipanah sinar rembulan.

“Lain kali buatlah lagi. Nasib baik sempat tangkap, kalau tidak tidur tak beralas la malam ni...” Syafiyah mencebik manja. Dia menarik tangannya yang masih lagi dalam genggaman suaminya dan kembali menatap dada langit membelakangkan suaminya.

“Mana lagi cantik, bintang kat langit tu atau abang yang kat belakang ni?” soal Kamarul separuh berbisik. Ada nada cemburu yang disuntik dalam isi pertanyaannya. Kedua tangannya kemudian memeluk pinggang Syafiyah dari belakang. Ubun-ubun Syafiyah dikucupnya perlahan. Kasih dan sayangnya tertumpah.

“Bintang!” selamba Syafiyah menjawab. Dia langsung tidak menatap wajah suaminya yang berdiri di belakangnya.

“Betul, bintang lagi cantik?”

Syafiyah berpaling menghadap suaminya. Tangan Kamarul yang melingkari pinggangnya dibiarkan tanpa dileraikan. Dia selesa diperlakukan demikian. Seolah-olah suaminya menyuntik berdos-dos ubatan yang berupa kasih sayang yang mampu menyembuh dan memulihkan kembali sakit rindu yang selalu singgah bila sibuk datang menyerang. Wajah Kamarul ditatapnya lembut. Tangannya kemudian mengelus kebelakang helaian rambut Kamarul yang berjuntaian di dahi.

“Em, bintang tu memang cantik, tapi...”Bicara Syafiyah tehenti di situ. Dia melihat ada kegusaran pada seulas wajah suaminya. Syafiyah meleretkan senyuman.Dia kembali menyambung kata-kata.”...tapi,  abang jauh lebih cantik dari jutaan bintang kat atas tu. Sebab abang adalah bintang yang paling menyinar dan selalu menerangi hidup sayang. Sentiasa di hati sayang...” balas Syafiyah. Satu ciuman singgah di pipi kanan suaminya bersama kasih sayang yang tidak berbelah-bagi. Syafiyah membalas pelukan suaminya erat. Susuk tubuhnya tenggelam dalam pelukan suami tercinta.

“Saya sayang awak...” bisik Kamarul di telinga Syafiyah. Ubun-ubun Syafiyah dikucupnya beberapa kali.

“Sayang awak juga...” balas Syafiyah. Dia ingin terus berada dalam dakapan suaminya. Semua itu mendamaikan. Menenangkan. Bintang dan bulan jadi saksi ketika itu betapa luhurnya kasih-sayang yang terbit dari hati mereka.

 Betapa Tuhan begitu menyayangi dan mengasihi hambaNya, maka dianugerahkan cinta pada manusia untuk berkasih sayang. Cinta adalah anugerah. Cinta adalah fitrah. Dengan cintaNya kita dapat melihat dunia, dan dengan cintaNya juga kita dapat menghirup segala rahmat Tuhan tanpa dikenakan bayaran apa-apa.



1 comment: