Sunday, August 15, 2010

[sALAH???]

"Yang gi tebang pokok duku tu kenapa?" Aku menoleh saat emakku menyoal. Raut penuh persoalan jelas terpancar diwajahnya saat aku tidak berbaju, memetik rambai untuk aku agihkan pada jiran-jiran. Kalau dibiarkan, bukannya aku mampu habiskan. Sepanjang aku balik rumah, rasanya semua jenis buahan aku dah makan. Banyak sangat sampai aku dah naik bosan nak makan. Kalau dulu, punyalah kempunan, sampai sanggup bayar RM 18 untuk harga sebiji durian dan RM 4-5 untuk aku dapatkan sesikat pisang everytime aku balik dari buat kerja part time.

"Dah, pokok tu bukan ada buah pun." alasan yang aku rasa cukup bijak. Geliga untuk menepis soalan yang keluar dari mulut ibuku bertimpa-timpa.

"Hari tu dah ada bunga dah. Arwah ayah kau kutip tanam, kau kutip tebang." aku diam. Terkesima. Mati akal untuk menjawab. Aku memang anti. Anti bila tengok pokok-pokok tumbuh menjulang tinggi. Akhirnya aku ambil keputusan sendiri tanpa ada konsultasi. Aku tebang semua pokok-pokok yang pada aku tidak memberi sebarang erti. Sukun, nangka, duku, ciku, mangga dan mungkin nanti rambutan, akan aku tumbangkan. Walau tangan melecet, aku masih mampu senyum meleret. Puas bila kawasan rumah jadi terang.

Aku memang jenis yang bukan boleh duduk diam. Ada saja aktiviti yang aku jalankan. Ada saja misi jahat yang bakal aku laksanakan. Ramadhan bukan penghalang, walau upaya semakin hilang. Sebabnya, memang ajaran. Itulah yang SITI NOR BINTI WAN MAT bekalkan. Kalau melanggar aturan, tadah telinga je la untuk dengar leteran atau ceramah tidak berbayar untuk satu sesi yang panjang. Ada bran???

Banyak lagi perancangan. Hanya menunggu masa untuk aku laksanakan. Itulah bahananya kalau aku duduk dekat. Habis semua benda aku nak buat.

No comments:

Post a Comment